Zelle, düzenleyici incelemenin ardından dolandırıcılık mağdurları için geri ödeme başlattı
Önemli bir politika değişikliğiyle, Zelle ödeme uygulamasında faaliyet gösteren bankalar, ABD’li milletvekilleri ve federal tüketici gözlemcisi tarafından dile getirilen tüketiciyi koruma endişelerini ele alarak sahte dolandırıcılık mağdurlarına para iadesi yapmaya başladı. Zelle’nin sahibi olan Erken Uyarı Hizmetleri’nin (EWS) dolandırıcılık riski sorumlusu Ben Chance’e göre bu hamle, Washington’dan gelen baskıya bir tepki ve mevcut yasal ve düzenleyici gerekliliklerin ötesine geçiyor.
Bunlar arasında JPMorgan Chase (NYSE: JPM30 Haziran’da aralarında Bank of America’nın da bulunduğu yedi bankanın sahibi olduğu eşler arası ağ, kandırılarak para göndermeye ikna edilen müşterilerden gelen ve devlet kurumları, bankalar veya mevcut hizmet sağlayıcılar gibi davranan dolandırıcılara yapılan transferleri aktarmaya başladı.
Federal kurallar, bankaların bilgisayar korsanları tarafından yapılanlar gibi yetkisiz ödemeler için müşterilere para iadesi yapmasını gerektiriyor ancak aktarımı müşterilerin kendisi başlattığında bu geçerli değil. Zelle, 30 Ağustos’ta belirli dolandırıcılık türleri için para iadesi avantajı sunmuştu ancak suçluları sahte dolandırıcılık iddialarında bulunmaya teşvik edebileceği endişesi nedeniyle yeni dolandırıcılık geri ödeme politikasının ayrıntılarını daha önce açıklamamıştı.
Bu politika, aralarında JPMorgan CEO’su Jamie Dimon’un da bulunduğu bankacıların, bankaların müşterilerden yetkilendirme konusunda aldatıldıkları transferleri iade etmelerini talep etmesinin mantıksız olduğunu savunduğu geçen yıla göre önemli bir değişikliğe işaret ediyor.
Zelle, 2017’deki lansmanından bu yana toplam ödeme açısından ABD’deki en büyük eşler arası ödeme ağlarından biri haline geldi. Mart 2022’de, New York Times’ın Zelle hakkındaki dolandırıcılığa ilişkin bir raporu, büyük bankaları sık sık eleştiren Senatör Elizabeth Warren da dahil olmak üzere milletvekillerinin dikkatini çekti.
Warren ve diğer milletvekilleri tarafından yürütülen bir soruşturma, Zelle kullanıcılarının yalnızca 2021 yılında her türlü dolandırıcılık nedeniyle 440 milyon dolar kaybettiğini tahmin ediyor. Geçen yıl Senato’daki duruşmada Warren, Dimon ve diğer banka CEO’larına, suçlular için “mükemmel bir silah” yarattıklarını ancak müşterilerini savunmadıklarını söyledi. EWS’ye göre tamamı ABD’de banka hesabına sahip 100 milyondan fazla kişinin Zelle’ye erişimi var.
Federal Ticaret Komisyonu’na göre, taklitçi dolandırıcılığı, 2022’de ABD’deki tüm ödeme yöntemlerinde en çok bildirilen dolandırıcılık oldu ve 2,6 milyar dolarlık kayba neden oldu.
Bankalar, izin verilen işlemlerin maliyetini karşılamanın daha fazla dolandırıcılığı teşvik edeceğinden ve potansiyel olarak onları milyarlarca dolarlık bir tuzağa düşüreceğinden endişe ediyor. Chance, bu sorunu çözmek için EWS’nin bankaların alıcının hesabından para alıp gönderene iade etmesine olanak tanıyan bir mekanizma uyguladığını söyledi.
Zelle’deki bankaların artık Zelle ağında hiç işlem yapmamış bir hesaba ödeme yapılması gibi riskli özelliklere sahip transferleri işaretleyen bir araç uygulaması gerekiyor. Chance’e göre Zelle bu yıl dolandırıcılık ve dolandırıcılık oranlarında önemli bir düşüş gördü.
Zelle, 2022’de 629 milyar dolar değerindeki ödemeleri gerçekleştirdi ve transferlerin %99,9’u dolandırıcılık veya dolandırıcılık bildirimi olmadan yapıldı. PayPal (NASDAQ: PYPL) ve vakaları tek tek inceleyen ve uygun işlemler için dolandırıcılıkları kapsayan bir satın alma koruma programına sahip Venmo gibi diğer eşler arası ödeme platformlarıyla rekabet ediyor.
Datos Insights’ın stratejik danışmanı Trace Fooshee, Zelle’nin politika değişikliğinin bankaların “bakım pazarındaki standart”ı yükseltmek için nasıl rekabet baskısı hissettiklerini gösterdiğini söyledi. Ancak Ulusal Tüketici Hukuku Merkezi’nde kıdemli bir avukat olan Carla Sanchez-Adams, sahtekarlıklara karşı korumayı zorunlu kılan düzenlemelerin müşteriler için daha iyi olacağına inanıyor çünkü kredi verenlerin politikaları belirsiz olabilir veya söz verdikleri gibi uygulanmayabilir.
Ödeme sahtekarlığının, banka CEO’larının gelecek ay Senato huzuruna çıkacakları toplantıda da tartışma konusu olması bekleniyor. Bu sefer anlatacak olumlu bir hikayeleri olduğuna inanıyorlar. Tüketici Bankacıları Birliği CEO’su Lindsey Johnson, “Bankalar aslında Zelle’den – düzenleme olmadan, mevzuat olmadan – proaktif bir şekilde geçecek ve tüketici sorunlarını veya zararlarını ele almaya çalıştığımızdan emin olacaklar” dedi.
Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.
Bu makale yapay zeka desteğiyle oluşturulmuş, tercüme edilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şartlar ve Koşullarımıza bakın.